BA bites - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Aletta Beer - WaarBenJij.nu BA bites - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Aletta Beer - WaarBenJij.nu

BA bites

Door: Aletta

Blijf op de hoogte en volg Aletta

21 December 2015 | Argentinië, Buenos Aires

Ik ben pas een week in Buenos Aires en heb al zoveel mee gemaakt dat het veel langer lijkt. Hoewel mijn Spaans dat zeker niet waar maakt.
Buenos Aires is op het eerste gezicht echt heel Europees. Parijs meets Barcelona, it is. Maar dan wel muyyyy tranquillo, zelfs tv shows schijnen rustig 15 minuten te laat te beginnen. Op tijd komen is nergens voor nodig.. En naar buiten gaan als het regent? Dan ben je echt loco.

De eerste dagen liep ik op een roze wolkje zo blij door de stad, blauwe hemel, zomer, aardige mensen, mooie, schone straten, overal live muzikanten, veel groen, heerlijk eten... Ook zonder dat ik mijn huisgenoten had ontmoet vermaakte ik mij prima in mijn eentje. De eerste avond meteen naar tango les. Vanaf een blok verder hoorde je de muziek al, vanuit een statig koloniaal pand met houten vloeren waar op 3 verdiepingen allerlei danslessen werden gegeven. Vanaf het balkon van onze danszaal zag je de roze, rood gekleurde hemel van de ondergaande zon, wat magisch leek in combinatie met de tango muziek. Alleen, tango dans je als duo, met een partner dus, en het is nogal met aanraaks... Als vrouw met een man. En in mijn geval een oude, dikke, zwetende, bebaarde Amerikaanse toerist... Ik stond op het punt de les uit te lopen toen ik mijzelf in de spiegel zag staan en ik eigenlijk alleen maar heel hard kon lachen om deze situatie. Van binnen dan want in het echt stond die Amerikaan oncomfortabel dicht in mijn aura en moest ik continu opletten dat ik niet op zijn voeten stapte. Thank God switch je vaak van partner tijdens de tango en werd de les een stuk beter (ik niet).

Maandag begon mijn BA leven echt. De Spaanse school waar ik op zit is klein en daardoor krijg ik privé les bij gebrek aan andere beginners. Top, een super leuke en positieve lerares die bij praktisch elk woord dat ik uitspreek 'bien, muy bien, perfecto!' zegt. Ik weet niet wie ze hiervoor les gaf maar ik heb dus nu al het idee dat ik perfect Spaans spreek, ook als ik er niks van bak. Perfecto!
Na de eerste les gingen we met de meiden van de school (3 Braziliaanse en 1 Duitse) op pad naar La Boca. De oude havenwijk waar Europese immigranten na WO 1 en 2 arriveerden, de restanten van de gekleurde huizen die zij hebben opgebouwd zijn nu als toeristische trekpleister te bezoeken. In deze wijk is de tango geboren vanuit alle Europese nationaliteiten en mix aan muzikale invloeden. Je gaat je afvragen of er over 70 jaar toeristen door een AZC lopen om de Syrisch-Nederlandse 'tango' te bekijken?? La Boca oogt een stuk vrolijker door alle kleuren en de zon.

Anyways... 's avonds ging ik met Kerstin, mijn Duitse room, naar La bomba del tiempo. Een optreden van een percussionisten groep in de Konex. Hier waan je je in een hipster loods in Oost Berlijn, maar dan met de upbeat muziek van de argentijnse band en een mooie mix van locals en buitenlanders, soms moeilijk van elkaar te onderscheiden gezien de vrijwel identieke hipster baard of crop top (ook Argentijnen kunnen best blond zijn). Met gast optredens met elektrische gitaar en zang, allemaal lekker opzwepend werd een hoog Major Lazer -op-Lowlands sfeer bereikt. Maar dan cooler want dit is Buenos Aires en de bombas waren echt goed!
Daarna naar de afterparty in een club. De bombas liepen voorop tot aan de deur en binnen werd het feest voortgezet. Eenmaal weer buiten bleek ik beroofd te zijn van mijn telefoon en portemonnee... Fuck... Daar ging ik van mijn roze wolkje. Ik heb mijn portemonnee zonder geld terug gevonden en mijn telefoon is weg, dit gebeurt in die club schijnbaar vaak gezien de vele (naïeve, blonde) toeristen die er elke maandag staan met iPhones in hun zakken. Kassa!
Maar met mijn reserve telefoon en een Argentijnse simkaart ben ik nu zelfs beter bereikbaar dan hiervoor! En voortaan toch echt nog beter opletten. Nu hoor ik het ene na het andere roof verhaal, ook van mensen die hier al jaren wonen.

Verder heb ik al veel kilometers door de inmens grote stad gelopen. Er valt niet normaal veel te zien. Elke wijk heeft een andere sfeer en uitstraling. Een greep van mijn verdere BA tot nu toe: de San Telmo markets, een fiets tour door de stad, yogales, hardlopen in 28graden om 8u s'ochtends, park struinen, museum bezocht, kathedraal gezien, steak gegeten, nog meer steak gegeten, nog veel meer empanadas gegeten, heerlijke wijn gedronken, Spaans huiswerk gemaakt, of niet gemaakt door een biertje teveel in een kroeg in Palermo, zitten zonnen op ons dakterras....

Toen ik tot de conclusie kwam dat de school alleen maar minder studenten zou krijgen rond de feestdagen heb ik wat geschoven met lessen en kan ik nu een paar dagen naar Mendoza, de wijnstreek, na kerst. Een goed vooruitzicht na een waarschijnlijk hete kerst (in 2013 was het hier 45 graden op 1e kerstdag, iedereen heeft het er nog over) zonder familie diner! Wij vieren kerst in een hostel op kerstavond en brunchen ook daar 1e kerstdag, daarna ga ik 15u liggen uitbuiken in de bus naar Mendoza:-)

Ik mis jullie natuurlijk wel en wens iedereen alvast hele fijne feestdagen!!
Muchos besos xxxxx

  • 22 December 2015 - 12:12

    Elisabeth:

    Liefste Sloe, wat leuk om dit te lezen. Zo herkenbaar. En zo jij!! hihi ik wou dat ik bij je was. En wat fijn dat je naar Mendoza gaat!!!! Geniet heel erg daar en verheug me op je volgende verhaal xxxxx

  • 22 December 2015 - 12:51

    Lia De Vries:

    'Allo ma chère nièce (Frans ligt dichtbij Spaans, toch...?). Leuk verslag. Je begrijpt dat ik tranen plengde bij je telefoonroof... de herkenning maakte de wond weer open.
    Fijne dagen daar. Als jij ons nou jouw tropical Kerst stuurt in vlammende bewoordingen, dan blussen wij dat af met onze Hollandse herfsttonen. Dan krijg je echt feestdagen met een breed spectrum. Liefs, aunty Lia

  • 24 December 2015 - 17:19

    Sybren Hoo De:

    Hoi Lieffie,
    Zo wil ik ook wel de Spaanse taal machtig worden. Ik vind het een spetterend verslag en heb de tango muziek uit de kast gehaald. Heerlijk! Ik heb zelfs een CD "Noches de Buenos Aires" met houten stoel geschuif en geroezemoes op de achtergrond. Ben ik ook even in de buurt. Ben ook benieuwd naar de Mendoza story.
    Liefs
    Syb

  • 12 Januari 2016 - 03:09

    Aletta De Beer:

    Muchas gracias voor jullie leuke reacties! De tijd vliegt zo snel voorbij dat het bijna niet te doen is om een inkijkje te geven. Ik heb weer een poging gedaan, ben blij als jullie het lezen. Liefs! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aletta

Actief sinds 22 Jan. 2013
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 3623

Voorgaande reizen:

11 December 2015 - 26 Februari 2016

Buenos Aires besos

09 Januari 2013 - 24 Maart 2013

Coschap kindergeneeskunde

Landen bezocht: