Feliz año nuevo y adiós Buenos Aires! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Aletta Beer - WaarBenJij.nu Feliz año nuevo y adiós Buenos Aires! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Aletta Beer - WaarBenJij.nu

Feliz año nuevo y adiós Buenos Aires!

Door: Aletta

Blijf op de hoogte en volg Aletta

12 Januari 2016 | Argentinië, Buenos Aires

1 januari 2016

Ik schrijf dit met het zweet op mijn voorhoofd op de Mendoza bus terminal. Met een niet te ontkennen nieuwjaars-kater kijk ik in de Mendozaase hitte erg uit naar de ge-airco-de busrit van 15 uur terug naar Buenos Aires!

Entonces, Feliz año nuevo! Ik zal deze jaarwisseling niet snel vergeten! Eigenlijk ging ik maar 4 dagen naar Mendoza en dan terug om in BA nieuwjaar te vieren. Alleen alle leuke mensen die ik had leren kennen zouden al weg zijn voor de 31e en het vooruitzicht van een lonely avondje met mijn 22-jarige Colombiaanse huisgenoot (waar ik niet veel mee heb) of een mislukt feest waar ik niemand zou kennen leek mij geen optie. Dussss het werd nieuwjaar in Mendoza, en dat was top!
We zaten buiten in de tuin van het hostel, onder een sterrenhemel waar tot 12u geen vuurwerk te zien of horen was, met zo'n 50 internationale lui aan een giga lange tafel en met een asador (chef BBQ) die stond de grillen of z'n leven er vanaf hing. Geen oliebollen en oudejaars conference, maar veel vlees, allerlei mierzoete drankjes, cumbia songs en heel veel 'feliz año' hugs. Cumbia is de Argentijnse schlager/ reggaeton, echte smartlappen met diepgang, zoals het nr Bronceado over een mooie vrouw in shorts die ligt te zonnen... Het grappigste vind ik nog dat elke (ook de zichzelf respecterende) latino áltijd uit volle borst meezingt.
De setting van de avond was zo totaal anders dat ik thuis niet echt hoefde te missen. Om 3u zijn we met een groep naar een openlucht club gegaan en hebben we gedanst tot de zon opkwam. Feestjes beginnen hier laaaaat en eindigen laaaaat... Siempre. Niks voor mij eigenlijk. :-) Maar het was een heel cool feest! Lucky me werd ik vervolgens om half12 mijn bed uit getrommeld om uit te checken, vandaar dat ik zo uitkijk naar de bus!

Kerstavond was mijn gran fiësta de navidad. Met mijn Duitse roomie Kerstin (haha Kerst-in), Eva en Erik (een Amsterdams stelletje, bij mijn 2e tangoles leren kennen) en Camillo (de Colombiaan) hebben we onze eigen asado gemaakt op het dakterras. Huisbaas Guillermo heeft ons geholpen nadat hij en zijn vrouw ons hadden uitgelachen om de muy pequeño hoeveelheid vlees. Wij kregen het amper op! Groenten op de BBQ was ook een beetje een belediging. Argelia en Guillermo zijn mijn huisbazen en wonen in hun eigen deel van het huis met 2 schattige dochters en kef-graag en altijd blije Otti. Ze zijn super aardig en behulpzaam en spreken alleen Spaans, wat natuurlijk heel goed moet zijn voor mijn Spaans. Voor het kerstdiner kregen we het familie tafellaken en kwam iedereen ons een zalig kerstfeest wensen en vonden ze het jammer dat zij buitenshuis verplichtingen hadden. Anders hadden ze ons wel even een échte asado voorgeschoteld. Het was uiteindelijk een super gezellige avond met alle kerst classics op de achtergrond, Camillo op zijn gitaar, veel wijn en als afsluiter een hostel feest.

Terug naar Mendoza...
Ik heb 2 wijn tours gedaan naar verschillende bodega's. Mendoza is dé wijnstreek dus dat doe je hier. De eerste fietstour eindigde bij een bierbrouwerij midden in het platteland. Bier ja! Het was zo bloedje heet dat de rest van de bodegas, waar je met je oververhitte hoofd rode wijn krijgt aangeboden, ons gestolen kon worden. Het bier was goddelijk en koud en het terras in de schaduw van perzikbomen heel idyllisch. Vervolgens hebben we alsnog bij een wijnwinkel in het dorp Maípu een wijnproeverij gedaan. Wat echt heel leuk was is dat ik tegelijkertijd via facetime nog even kon meegenieten van het familie kerstdiner in Zwolle!

Mijn 2e wijntour was gelukkig niet op de fiets, en kon ik veel merlot, cabernet sauvignon en shiraz proeven. Er zat steeds een rondleiding bij door het productie deel en de inmense opslag kelders met gi-gan-tische wijnvaten. Soms met een ieniemienie deurtje onderin waar iemand in kon klimmen om de binnenkant schoon te maken. Helaas is het nog net geen oogstseizoen dus lag de verwerking stil. Na het zoveelste glas para probar heb ik zelfs de vraag weten te stellen hoe die meloen en vanille smaken dan eigenlijk in de wijn komen.... Het was lekker én leerzaam! :-)
Verder heb ik een dagtocht door de Andes gemaakt (prachtig! Zelfs tot bijna in de sneeuw), Mendoza city bekeken (in de kerstvakantie een vrij uitgestorven stad), veel gechilled aan het hostel zwembad en een dag in de thermale baden van de Andes gelegen. In de folder zag de Thermas eruit als een luxe oord op een bergkam met fantastisch uitzicht en 'regular-sized' mensen in bikini/zwembroek. Zoals een Braziliaanse (gay) vriend het omschreef: 'I couldn't even see the view because of all the ugly fat people there!' ... Haha dat viel best wel mee maar dat veel Argentijnen dus niet van de pequeño asados zijn was duidelijk.

-----------------------------------------------------------------
11 januari
Hasta luego Buenos Aires!!
Vandaag begint mijn 2e deel van de reis: ik vertrek uit BA! Eerste stop is de watervallen van Iguazu, daarna naar Salta en via noord Argentinië, door Bolivia tot aan La Paz. Op 3 februari vlieg ik dan naar Lima, Peru om Bart daar op te pikken! Samen gaan we dan Peru en noord Chile doorreizen tot aan Santiago. :-)

Mijn tijd in Buenos Aires was fantastisch! Wat mijn Spaans betreft, ik heb 4 weken Spaanse les in 2,5 week gehad ivm de feestdagen en Mendoza, dus alle grammatica duizelt me nu nog en voor mijn gevoel ben ik nog nergens... Maar mijn lerares was trots op me en ik heb nu nog 2 maanden om zoveel mogelijk te oefenen.
Mendoza heeft mijn reis kriebels aangewakkerd dus ik kijk er heel erg naar uit om op pad te gaan. Mijn laatste week BA was druk met veel les, veel toeristische activiteiten en veel gezelligheid in de avonden, ik hoop in Iguazu een beetje bij te kunnen komen tussen alle natuurpracht (en toeristen). BA heeft in ieder geval een speciaal plekje in mijn herinneringen!

Buenas noches a todos y un abrazo muy fuerte
XXX

Ps foto's volgen! Slechte wifi op de airport!
Ps hopelijk kom ik minder alcoholistisch over in het volgende verhaal...!

  • 19 Januari 2016 - 19:09

    Elisabeth :

    Lieverdje, weer heerlijk om je verhalen te lezen!! geniet, hier is het koud! xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aletta

Actief sinds 22 Jan. 2013
Verslag gelezen: 952
Totaal aantal bezoekers 3618

Voorgaande reizen:

11 December 2015 - 26 Februari 2016

Buenos Aires besos

09 Januari 2013 - 24 Maart 2013

Coschap kindergeneeskunde

Landen bezocht: